Fakta om min Plymouth Duster

Bilen:

Plymouth Duster tillverkad 1971, ursprungligen försedd med raksexa och rattväxel, inte helt ovanligt på den tiden.

Bilen är besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning, även om det numera var några år sedan så går det fortfarande med förhållandevis lite arbete.

Bilens vikt är i dagens utseende 1280 kg.

Hela elsystemet är utbytt till ett från Painless Wiring och alla funktioner som behöver finnas för besiktning är fullt fungerande.

Bilen är försedd med Wilwood skivbromsar runt om.

Samtliga repor sedan 2002 finns dokumenterade med de inställningar som har använts, de senare åren inkl. väderdata.

Bilen är mycket pålitlig och jämn, det är ju en bracket bil jag har strävat efter hela tiden.

Motor:

Chrysler 360 SB från 1976, borrad 060 överdimension, original vevaxel allt annat utbytt.

Toppar

  • Edelbrock Performer RPM matchade mot insuget och andra ventilfjädrar för att kunna hantera lyftet på kamaxel. Crane 1.6 rullvippor.

Ingsug

  • Victor 340 enplansinsug.

Förgasare

  • Holley 830 AD

Kamaxel

  • HTL 6468 AS från Hughes Engines. Lyft med 1.6 vippor 0.656 / 0.662 Dur. @ 050 264 / 268

Kolvar

  • KB Silvolite specialfrästa för att ge rätt komp tillsammans med Edelbrock topparna (c:a 11.0 till 1).
  • Ringgapet är så att det går att ladda lite lagom med lustgas utan problem.

Vevstakar

  • H-stakar köpta av Hughes Engines.

Tändning

  • MSD Digital 6 med Blaster HVC tändspole och MSD Billet fördelare. MSD 8,5 mm tändkablar.

Övrigt

  • TTi Step headers, coatade in och utvändigt. Efter detta ett 3 tums avgassystem hela vägen.
  • Elektrisk Vattenpump från CSI.
  • NOS Fogger lustgassystem, sparsamt använt. Separat bränslesystem för lustgasen.
  • K&N luftfilter
  • Mopar performance alu färgade ventilkåpor.

Växellåda:

TH 727 från Chrysler

Turbo Action manuellt ventilhus med reverserat växelmönster och trans brake.

8″ turbin från TCI som stallar c:a 4700.

Bakvagn:

4-länk bakvagn med justerbara stötdämpare och krängningshämmare gör att bilen går rakt och fint och lyfter båda hjulen när det är bra fäste.

Chrysler 8 3/4 med spole och Moser drivaxlar. Det finns två olika klumpar att sätta i beroende på om det är 201 eller 402m bana, antingen 5.13 utväxling eller en 4.56.

Längst ut sitter numera wilwood skivbromsar med inbyggd handbroms.

Framvagn:

CAP framvagn i rörkonstruktion med Wilwood bromsar. Detta gör att det inte är några problem att få dit den skyddsplåt som behöver finnas på banorna idag. Det som är bytt är allting utom själva torisionsstavarna.

Ny K-balk, nya övre och nedre bärarmar. Nya strut stag med uniballs. Givetvis är det justerbara stötdämpare i framvagnen.

Ny styrsnäcka från Flaming River med en modern utväxling gör att bilen känns betydligt trevligare att köra, dock lite trög vid parkering.

Kaross:

Framrutan är original övriga rutor är bytta till polycarbonat för att spara vikt.

Plasthuv med 6-pack scoop sitter med dzuz och är avlyftbar = racevikt, samma med bagageluckan.

Kofångare fram och bak i plast.

Dörrar rensade för att spara vikt, lås och ordinarie öppningshandtag fungerar fortfarande.

Fälgar:

Weld Wheels Prostar fram och bak. Slicks monterat på bakfälgarna.

Inredning:

Bilen är försedd med två racingstolar och saknar baksäte. Stolen för föraren är en SPARCO och för passageraren en lite äldre stålramsstol.

Både förarplats och passagerare har 5 punktsbälte, förarbältet nytt 2017 SFI 16:1. Ett 3 punktsbälte sitter bredvid ifall besiktning är aktuellt.

Bilen är försedd med skyddsbåge som kan byggas vidare till bur om så önskas.

Instrumentpanelen ombyggd med autometer instrument och kolfiberplatta för att göra bilen lite mer clean i sitt utseende.

Se artikel från Fuel Magazine.

Bästa ET:

Bästa ET på 401m bana är : 11.30 på 1/4 mile med 7.13 som 1/8 tid satt på Säve 2005-07.

På 201m så gäller 6.96 satt i Malmö på Cramo Nationals våren 2012 utan gas, 6.52 med gas på samma bana med under 2010.